I kampen mot kaloriene, er lavkarbo brød et godt alternativ til hvitt brød. Hvitt brød inneholder mye karbohydrater, som igjen får kroppen til å bruke glukose som primær kilde til energi. Ved å redusere inntaket av karbohydrater tvinger du kroppen til å ta av energiservene i kroppen – eller fettet – og det kan gi deg mange helsegevinster!

Oss nordmenn er en av de største konsumenter av brød, men grovere brød begynner å ta en større del av kostholdet vårt, fordi det er et større fokus på lavkarbo generelt. Lavkarbo brød behøver ikke å være kjedelig, du kan lage lavkarbo versjoner av alt fra hvitløksbrød, tortilla, muffins og krutonger, til knekkebrød og matpakkebrødet.

Når du skal bake brød med fokus på mindre karbohydrater, kreves det enkelte ingredienser du skal bruke, og noen ingredienser du skal holde deg unna, noe som kan skape noen forviklinger helt i starten – men det er definitivt verdt det!

Se våre lavkarbo oppskrifter her.

Hva er lavkarbo brød – et alternativ til hvetebrød

Lavkarbo brød er likt glutenfritt brød, fordi hvete blir byttet ut med noe som har færre karbohydrater. Det er ingen universell standard, som sier noe om hvor mange karbohydrater, men typisk vil et lavkarbo brød ha halvparten så mange karbohydrater som i et vanlig brød.

En vanlig brødskive har typisk 15 gram med karbohydrater. Det virker kanskje ikke som mye, men hvis du bare følger en moderat lavkarbo diett, med et daglig inntak på 90-120 gram karbohydrater, så utgjør 15 gram en hel del.

Ikke alle hvetebrød har den samme nettoverdien av karbohydrater, så det er kanskje noen som vil fungere bedre enn andre i et lavkarbo kosthold. Se uansett etter brød med høyest innhold av fiber, som er bra for fordøyelsen og som ikke brytes ned til glukose, og fullkorn-brød er et godt alternativ her.

Av alle hvetebrød, er det surdeigsbrød du skal holde deg unna, fordi denne typen brød har et veldig stort innhold av karbohydrater, noe som for så vidt også gjelder pitabrød.

Brød uten hvetemel i det hele tatt, er gode alternativer når du er godt kjent med fullkorns-brød fra før av.  En skive klibrød ligger på 11 gram karbohydrater netto, mens havremelsbrød har 12 gram. Rug- og sammalt rug ligger på rundt 12 gram, men varianter som pumpernickel har gjerne 17 gram karbohydrater netto.

Netto karbohydrater skal forstås, som karbohydrater hvor polyoler/sukkeralkoholer og fiber er trukket fra beregningen.

Brød er en naturlig del av vårt kosthold

Brød er en stor del av kostholdet til den gjennomsnittlige nordmann, det er ikke til å komme unna, så et lavkarbo kosthold handler mer om å finne gode alternativer og gode brødprodukter, som vil ha gode helseeffekter, enn det handler om å kvitte seg med brød en gang for alle.

Vi har gjerne brød til frokost, lunsj og aftensmat, og vaner er like vanskelig å endre, som noe annet. Derfor, er det viktig å finne alternativer til hvetebrød, som gir deg et minimum av nøringsinnhold for at du skal kunne fungere optimalt i hverdagen. Selv om du har noen ekstra kilo å bære på, som du vil bli kvitt, så er det ikke nødvendig at en endring behøver å gå ut over livskvaliteten din. Meld deg gjerne inn på Kulinarisk Forum for å diskutere mat og drikke.

Prøv denne oppskriften på steinalderbrød.

Typiske ingredienser

Lavkarbo begynner å bli en utbredt vitenskap og det er mange steder du kan hente inspirasjon. Det er mange fullverdige ingredienser, som også inneholder et variert næringsinnhold, så du kan bake brød med god samvittighet og miste noen kilo i samme slengen.

Mange oppskrifter på lavkarbo brød inneholder veldig ofte mandelmel eller kokos-mel, og noen ganger andre typer mel vi nordmenn ikke er så vant med. Det er ikke alltid så mye smak i kokos- og mandelmel, som du kanskje skulle tro, så det er ofte viktig å legge til andre ingredienser som kompenserer for smaken i hvetebrød.

Noen brød du kjøper i butikken kan være veldig sunne, mens andre har høyt innhold av fruktose eller andre usunne ingredienser. Hvis du baker ditt eget brød, så vil du ha full oversikt over hva brødet inneholder og du kan eksperimentere deg fram til en oppskrift, som passer dine smaksløker perfekt. Det som er viktig, er å bruke ingredienser med høyt innhold av proteiner og fiber, fordi det hjelper på sultfølelsen og brytes ikke ned til glukose på samme måte.

Brød med lavt næringsinnhold, spesielt hvis du hopper over fiber, vil gjøre du føler deg mer sulten og muligvis har en større appetitt enn i utgangspunktet.

Les også: Stek bacon i ovnen.

Lavkarbodiett – mer enn bare brød

Lavkarbodiett, spesielt dietter med veldig lite karbohydrater, fører mest sannsynlig til en vektreduksjon. Men, det er ikke bare i brødbakinga du kan gjøre en forskjell. Lavkarbo kan overføres til alle deler av kostholdet ditt. Høyere inntak av proteiner og fett, gjør du vil føle deg mett lengre og du spiser mindre.

Hvis du overfører lavkarbo filosofien til alle deler av kostholdet ditt, som lavkarbo middag, lavkarbo lunsj og i det hele tatt, så vil du raskt se helseeffektene.  Det tar så lite som en uke før du kan se resultater, og en lavkarbo diett behøver ikke å gå på kompromiss med livskvaliteten din ellers.

7 viktige punkter for en velykket vektreduksjon

Kjøpe lavkarbo brød

Hvis du skal kjøpe lavkarbo brød i butikken, er det store variasjoner på kvaliteten og det er dessverre sjeldent du finner lavkarbo i brødhylla på den lokale butikken. Dessuten, er det ofte disse brødene inneholder mere karbohydrater og gluten, enn du ville tro og/eller det smaker ikke like godt som selvbakt brød.

Oppskrifter på lavkarbo brød

Lag dine egne lavkarbo brød og gjør det til en livsstil. Når vi skal endre vaner, er det mer enn bare å handle inn annerledes i en periode. Hvis du setter deg godt inn i hva lavkarbo er, hvilke ingredienser du skal fokusere på, og de helsemessige gevinstene, er det større sjanse for at følger opp og lykke smed dietten din.

Å lage sine egne brød behøver ikke å ta så lang tid heller. Du kan også bake brød for lengre periode, fordi mange lavkarbobrød har veldig lang holdbarhet siden de ikke inneholder sukker og et minimum av karbohydrater.